قابل توجه مشتریان گرامی ارسال سفارشات شهرستان از تاریخ 6 فروردین شروع خواهد شد.

معرفی آپشن‌های خودرو و نصب آن برای انواع خودرو

بازدید: 10,787 بازدید
معرفی آپشن‌های خودرو و نصب آن برای انواع خودرو

خودروها به تدریج و به مروز زمان تکامل یافتند و همچنان نیز در حال پیشرفت و دگرگونی هستند. در واقع در هر زمانی فردی دست به ابتکار جدیدی در خودرو زده تا امروزه ما از گاری و کالسکه به خودروهای مدرن و پیشرفته رسیدیم. در عصر جدید بیشتر دغدغه مهندسان و طراحان، طراحی خودروهایی با مصرف کمتر انرژی و بهینه سازی خودروهاست. در همین راستا بسیاری از آپشن‌های خودرو وجود دارد که شاید تا به حال حتی اسم آن را نیز نشنیده باشید. تمامی این آپشن‌ها برای رانندگی ایمن‌تر و در عین حال  صرف انرژی کمتر طراحی شده‌اند. در این مقاله با شما را با تعدادی از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها آشنا می‌کنیم تا در صورت لزوم برخی از آن‌ها را تهیه کنید و از خودروی لوکس و ایمن خود نهایت استفاده را ببرید.

پارک کردن اتوماتیک، از محبوب‌ترین آپشن‌های خودرو

یکی از پرکابردترین و محبوب‌ترین تکنولوژی خودرو، پارک هوشمند و اتوماتیک خودرو می‌باشد. سیستم پارک هوشمند برای اولین بار در فرانسه ورنمایی شد. شکل کار این سیستم به این صورت است که راننده خودرو را در حالت پاک کردن قرار می‌دهند و این سیستم پس از بررسی فضا و تایید آن، پارک خودرو را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. این تکنولوژی می‌تواند پارک دوبل و سنگچین و همچنین خروج از پارک را بدون دخالت از فرمان انجام دهد و راننده فقط سرعت را کنترل می‌کند.

سیستم هشدار خواب آلودگی

این سیستم می‌تواند میزان هوشیاری راننده را بسنجد و در صورت لزوم صدای هشدار آن فعال می‌شود و راننده را از حالت خواب‌آلودگی خارج می‌سازد. این سیستم رفتارها، واکنش‌ها و تصاویر راننده از جمله چشم‌ها را کاملا زیر نظر می‌گیرد و پس از پردازش، موقعیت و وضعیت راننده را مشخص می‌کند. هشدارها می‌توانند به صورت صوتی، تصویری و لرزش فرمان نمایان شوند. البته این سیستم فقط برای حالت خواب آلودگی نیست و در هر صورت اگر راننده تمرکز و هوشیاری خود را از دست بدهد، واکنش و هشدار می‌دهد.

ترمز پارک برقی(EPB)

در ترمز پارک برقی برخلاف ترمز دستی‌های سابق، هر یک از چرخ‌های عقب به صورت مجزا دارای موتور الکتریکی است که توسط کامیپوتر خودرو هدایت می‌شود. استفاده از این ترمز دستی‌ها بسیار ایمن است زیرا وضعیت چرخ‌ها هر لحظه توسط کامیپوتر چک می‌شود؛ برای مثال در مسیرهای شیب‌دار، کامپیوتر نیروی بیشتری به خودروهای عقب اعمال می‌کند و حرکت خودرو آسان‌تر می‌شود.

استارت بدون کلید(keyless entry)

این سیستم از لوکس‌ترین آپشن‌های خودرو شناخته شده است. سیستم کیلس استارتر برای اولین بار در خودروهای فرانسوی رنو فیوگر و در سال 1982 به کار گرفته شد و پس از استقبال مردم از این سیستم، شرکت جنرال موتورز نیز از فرصت پیش آمده استفاده کرد و از سیستم استارت بدون کلید بهره برد. در این سیستم از امواج رادیویی استفاده می‌شود به گونه‌ای که با استفاده از این امواج، امواجی با کدهای مشخص شده از سمت سوییچ خودرو به سنسور ایموبلایزر فرستاده می‌شود. عملکرد این سیستم بدین شکل می‌باشد که سوییچ به شکل کلید وجود ندارد و ریموت مانند است و حتما باید همراه شما باشد. وقتی راننده به همراه سوییچ یا یک کارت هوشمند در فاصله 1 متری خودرو قرار بگیرد؛ اتوماتیک‌وار قفل درها باز شده و راننده می‌تواند با فشار دادن دکمه استارت و گرفتن ترمز خودرو را روشن کند. توجه داشته باشید که اگر ریموت همراه شما نباشد روشن کردن خودرو با دکمه استارت امکان‌پذیر نیست.  با اینکه این سیستم مزیت‌های غیرقابل انکاری دارد ولی معایبی نیز مانند هک شدن کدها، حذف قفل سخت ‌افزاری فرمان، هزینه بالا برای تعمیر و تمام شدن باتری ریموت دارد.

نمایشگر شیشه جلو(HUD)

به منظور کاهش احتمال تصادفات و همچنین افزایش ایمنی و تمرکز راننده، سیستم هدآپ توسط جنرال موتورز برای اولین بار اختراع شد. با استفاده از این تکنولوژی بسیار پیشرفته یک تصویر دیجیتال و شفاف بر روی شیشه جلو بازتاب می‌شود که تمامی اطلاعات لازم را به نمایش می‌گذارد. این تکنولوژی سبب می‌شود که رانندگان تمرکز خود را از دست ندهند و در صورت نیاز به هر اطلاعاتی، فقط با نگاه کردن به جایی که دقیقا در هنگام رانندگی باید نگاه کنند؛ اطلاعات موردنیاز خود را بدست آورند.

شیفتر یا دنده پشت فرمان

این آپشن در خودروهای اتومات وجود دارد و می‌توان آن را در پشت فرمان پیدا کرد. پدال‌های شیفتر به صورت جفتی بر روی خودرو نصب می‌شوند که هرکدام ویژگی خود را دارند و یکی برای زیاد کردن دنده است و دیگری برای کم کردن دنده. این سیستم احتمال خطای راننده در تعویض دنده را کاهش می‌دهد و همچنین سبب می‌شود تا راننده‌ها برای دسترسی به این سیستم، فرمان را به صورت درست بگیرند. در کنار همه این‌ها و مهم‌تر از همه این‌ها، عمر گیربکس در خودروهایی که این آپشن را دارند به شدت بالا و مصرف سوخت به شدت کاهش می‌یابد.

اتو هلد AUTO HOLD

از پر کابردترین آپشن‌ها برای خودروهایی که در شهرهای شلوغ و پرترافیک ساکن هستند، اتوهلد می‌باشد. این سیستم در بیشتر خودروهای اتومات وجود دارد و درواقع سیستم توسعه یافته ترمز پارک الکترونیکی است. اگر شما دکمه‌ی مربوط به اتوهلد را فشار دهید؛ دیگر نیازی نیست برای ایستادن و توقف کردن پای خود را روی ترمز قرار دهید؛ بلکه بدین شکل است که وقتی پای خود را از روی پدال گاز بردارید؛ خودروی شما می‌ایستد و تا زمانی که دوباره گاز ندهید حرکت نمی‌کند.

اتصالات آنلاین

از برترین ویژگی و آپشن‌های خودرو، می‌توان به قابلیت اتصال خودرو به شبکه‌های آنلاین را گفت. این آپشن درواقع به خودروها بسیار برتری بخشیده است و سبب شده تا بتوان در خودرو بدون نیاز به تلفن همراه و در یک صفحه نمایشگر بزرگ، به تمامی اطلاعات و نیازهای خود رسیدگی کرد و نگران جریمه شدن و یا تصادفات خطرناک نباشید.

هشدار نقطه کور

برخی نواحی مانند دو پهلوی عقب خودرو در میدان دید راننده قرار ندارد؛ سهم زیادی از تصادفات به همین دلیل است. اما امروزه راه‌حل آن پیدا شده و سیستم هشدار نقطه کور طراحی گردیده است. این سیستم، دارای  رادار و سنسورهایی است که خودروها وموانعی که در نقطه کور وجود دارند را تشخیص دهد. پس از تشخیص، علامت و سیگنالی روی آیینه‌های بغل خودرو ظاهر می‌شود و شما را آگاه می‌سازد.

سقف های متحرک

سقف‌های متحرک انواع گوناگونی دارند مانند سانروف، مونوروف و پانوراما. سانروف‌ها و مونوروف‌ها در قسمت جلویی سقف خودرو قرار می‌گیرند و برخی از آن‌ها قابلیت باز و بسته شدن دارد ولی در رنگ با یکدیگر متفاوتند. سانروف شفاف و مونوروف به صورت تیره طراحی می‌شوند. سانروف‌ها بسیار متنوع‌اند مانند سانروف پاپ آف، داخلی، تاشونده، اسپویلر، جداشونده و شیشه‌ای. اما پانوراماها به طور کامل با این دو شکل فرق دارند و کل صفحه را پوشش می‌دهند.

دکمه تنظیم صدای اگزوز

صدای اگزوز از جمله خصوصیاتی است که در هر خودرو متفاوت است. این دکمه در قسمت میانی کنسول قرار گرفته و در خودروهای اسپرت و لوکس به وضوح مشاهده می‌شود. سوپاپ در برخی مواقع اگزوز را باز نگه می‌دارد تا در زمان کاهش سرعت و ترمزt صدای ناهنجار و آزاردهنده‌ای ایجاد نشود و همچنین در دیگر مواقع نیز آتش از اگزوز خارج می‌شود و سبب به اصطلاح هیجانی‌تر شدن رانندگی و خاص شدن خودرو می‌شود. در ایران تنظیم و تغییر صدای اگزوز بسیار دیده می‌شود؛ پس می‌توان گفت که این دسته از آپشن‌های خودرو مخصوصا در میان جوانان بسیار پرطرفدار است.

کروز کنترل هوشمند(Adaptive cruise control)

کروز کنترل در سال 1788 برای بهبود عملکرد موتورهای بخار اختراع شد. این تکنولوژی میزان سوخت ورودی به موتور را تنظیم می‌کند و سبب ثابت ماندن سرعت خودرو می‌شود. کروز کنترل هوشمند یک ویژگی منحصربه‌فرد و متفاوت با کروز کنترل معمولی دارد و تفاوتشان این است که در کروز کنترل هوشمند به دلیل اینکه به حسگرهای خاصی دسترسی دارد؛ برای تنظیم سرعت خودرو به فاصله با خودروی جلویی نیز توجه می‌کند و اگر فاصله خودرو با خودروی جلویی کم شود و راننده واکنشی نشان ندهد؛ این سیستم به صورت هوشمند سرعت را کاهش می‌دهد و پس از عبور از مانع، به صورتی که راننده تنظیم کرده بود برمی‌گردد.

سنسور فشاد باد تایرها(TPMS)

این سیستم وظیفه نظارت بر باد تایر خودروها را بر عهده دارد؛ به این صورت که اگر باد تایرها کم شود این سیستم به سرعت متوجه خواهد شد و راننده را آگاه می‌سازد؛ در نتیجه در افزایش ایمنی و کاهش احتمال تصادف به شدت نقش دارد. از مزایای دیگر این سیستم، کاهش آلایندگی و بهینه سازی مصرف سوخت است.

صندلی های الکترونیکی چند حالته

این سیستم از سه بخش تشکیل شده است: موتور صندلی برقی که مهم‌ترین آن است؛ کامپیوتر صندلی و کلید اجرای تنظیمات. موتورهای برقی قرار داده شده در صندلی با فرمان ارسالی از سمت کامپیوتر، صندلی راننده را تنظیم می‌کند و ‌آن را به شکل دلخواه راننده تغییر می‌دهند. تنظیمات صندلی راننده و سرنشینان و آیینه‌های بغل به کمک این سیستم اجرا می‌شود. این آپشن در حالت عادی برای سه صندلی می‌باشد اما در برخی خودروهای لوکس و گران قیمت، تمامی صندلی‌های کابین از این ویژگی برخوردارند.

حسگر باران و نور

این سنسورها در قسمت داخلی شیشه جلو و در مکانی قرار می‌گیرد که مزاحم دید راننده نباشد. سیستم برف پاکن‌ها طوری طراحی شده که حسگرها به سطح خارجی شیشه متصل می‌شوند و زمانی که شیشه خشک است و علامت باران دیده نمی‌شود؛ امواج مادون قرمز در زوایای یکسان به سمت حسگرها خواهد رفت ولی در زمان خیس بودن شیشه این امواج با زاویه‌های مختلف و مسیرهای متفاوتی به حسگرها می‌رسند؛ در این زمان نرم افزاری که در این سیستم قرار دارد اتوماتیک‌وار روشن شده و برف پاکن شروع به حرکت می‌کند. هرچه سرعت بارش باران بیشتر باشد؛ سرعت حرکت برف پاکن نیز بیشتر می‌شود.

مکان یاب(GPS)

GPS یا مکان یاب از آن جمله آپشن‌های خودرو می‌باشد که داشتنش برای همه الزامی است. اما چرا؟ مکان یاب یک وسیله در ابعاد و اندازه‌های مختلف است که راه‌اندازی اولیه آن توسط سیم کارت انجام می‌شود. ردیاب‌های با کیفیت از چنین ویژگی برخوردارند که هر بار درب خودرو باز شود یا به خودرو ضربه‌ی بدی وارد شود به صاحب خودرو پیام هشدار ارسال نمایند. ردیاب‌ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آن‌ها داخل درب خودرو و بعضی دیگر در سقف و داشبورد قرار می‌گیرند. در واقع شما با داشتن مکان یاب علاوه بر کاهش احتمال سرقت آن، این امکان را نیز دارید که اگر خودروی شما دزدیده شد؛ بتوانید توسط این ردیاب مکان آن را بیابید و خودروی خود را به راحتی پیدا کنید؛ بنابراین GPS جزو لوازم ضد سرقت نیز می‌باشد که می‌توانید در مقاله زیر چندین لوازم ضد سرقت مهم و ضروری را مشاهده کنید و از ویژگی و عملکرد آن‌ها آگاه شوید.

دوربین 360 درجه

دوربین‌های کوچکی که در جلو، عقب و زیر آیینه‌های جانبی قرار داده شده است؛ یک نمای کامل و اطلاعات نما را به یک نرم افزار خاص می‌فرستند و این نرم افزار پس از پردازش اطلاعات یک تصویر دقیق در اختیار راننده قرار می‌دهد. این آپشن خودرو مخصوصا برای مکان‌های پرتردد و شلوغ که فضا کمتر است بسیار کاربردی می‌باشد. علاوه بر این مورد به دلیل اینکه این سیستم تمامی صحنه‌ها را ضبط می‌کند؛ در صورت تصادف شما می‌توانید از فیلم و تصاویر ضبط شده‌ی آن استفاده کنید. این آپشن روی خودروهای خارجی به صورت پیش فرض نصب شده است ولی شما می‌توانید در صورت تمایل، این سیستم را به صورت جداگانه بر روی خودرویتان نصب کنید.

کنترل پایداری(ESC)

از مهم‌ترین امکانات ایمنی خودرو، کنترل پایداری می‌باشد. این سیستم برای اولین بار در سال 1987 توسط شرکت بوش آلمان معرفی و در دهه 90 میلادی روی برخی خودروها تعبیه شد. این سیستم این توانایی را دارد که از انحراف خودرو به هر شکلی جلوگیری کند. برای مثال در مسیرهای بارانی و لغزنده و یا پیچ‌های خطرناک اگر راننده نتواند کنترل خودرو را بدست بگیرد و به چپ یا راست منحرف شود؛ این سیستم به سرعت وارد عمل شده و از چپ کردن و تصادف کردن جلوگیری می‌کند و خودرو را به مسیر اصلی باز می‌گرداند. کنترل پایداری از محبوب‌ترین آپشن‌های خودرو محسوب می‌شود.

صندلی های مجهز به سیستم تهویه

یکی از لوکس‌ترین آپشن‌ها در خودرو، داشتن سیستم تهویه برای صندلی‌ها است. این سیستم طوری طراحی شده است که می‌توان به وسیله‌ی فن‌های تعبیه شده در آن، مقدار سرمای آن را کم و یا زیاد کرد و به حالت دلخواه رساند. بخاطر همین ویژگی جنس پارچه‌های استفاده شده برای صندلی مهم است و حتما باید دارای منافذی باشد تا جریان هوا تبادل داشته باشد. شاید با خودتان بگویید وقتی کولر هست دیگر نیازی به این آپشن نیست و این سیستم هزینه‌ی اضافی است. اما این مقایسه غلط می‌باشد چراکه با داشتن چنین صندلی‌هایی شما دیگر نیاز به کاهش دمای کل کابین داخلی ندارید و همچنین این سیستم مانند کولر باعث افزایش مصرف سوخت و در نتیجه افزایش گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود و کارایی و توان خودرو را پایین نمی‌آورد.

شارژر وایرلس گوشی

یکی از محبوب‌ترین آپشن‌های خودرو، شارژرهای وایرلس هستند. این شارژرها نیازی به کابل ندارند و شما می‌توانید با قرار دادن موبایل خود در جای شارژ باعث ارسال انرژی الکتریکی توسط میدان مغناطیسی به گوشی شوید. هرچه یک میدان بزرگ‌تر و وسیع‌تر باشد؛ انرژی دریافتی موبایل نیز بیشتر است و زودتر شارژ می‌شود. البته باید ذکر کرد که این شارژر تنها موبایل‌هایی که از فناوری شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کنند را شارژ می‌کند.

سامانه دید در شب(Night Vision)

در این سیستم از نور مادون قرمز استفاده می‌شود که علاوه بر موانع راه، می‌تواند موانع متحرک را از طریق گرمای بدنشان تشخیص دهد. سیستم مادون قرمز همانند سیستم دید در شب سیستم‌های نظامی، شب را برای شما همانند روز روشن می‌کنند.  در واقع سنسورهای نیمه رسانای اکسید فلزی که در قسمت جلویی خودرو قرار دارند؛ توانایی جذب و تشخیص حرارت و گرمای اشیا و تبدیل آن به یک تصویر با کیفیت را دارند.

در آخر باید گفت که آپشن‌های خیلی زیادی برای خودرو وجود دارد ولی همگی آن‌ها کابردی نیستند و منطقی نیست که برای آن‌ها هزینه کنیم. اگر تصمیم دارید تا خودروی خود را با این سیستم‌ها تقویت کنید؛ بهتر است از آپشن‌ها و سیستم‌های اثبات شده استفاده کنید.

https://b2n.ir/r92560

دسته بندی دسته بندی نشده
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت